HERVEY BAY

I går, torsdag, startet jeg ferien med 38,5 grader celsius (reise)feber og satte kursen nordover mot Cairns. Første stopp på reisen var Hervey Bay. Jeg ankom Nomads Hervey Bay, hostellet jeg bor på, litt over ni i gårkveld. Til tross for å ha sovet nesten hele den syv timers lange bussturen, la jeg meg til å sove når jeg kom frem. Siden jeg ikke følte meg helt i form, dro jeg til legen i dagtidlig og fikk antibiotika. Føler meg alt litt bedre, og håper den vonde halsen og feberen blir helt borte i løpet av de neste dagene.

Etter å ha vært hos legen, surret jeg rundt frem til i tolvtiden. Da ble jeg hentet og kjørt ned til Whale Bay Marina hvor hvalsafari-båten gikk ifra halvanen time senere. Det var ikke så mye og se rundt Nomads, og nede på Marinaen var det ikke så mye og se der heller, så det ble en formiddag med mye dødtid og venting. Så gikk endelig båten utover mot Fraser Island, verden største sandøy, som jeg drar for å utforske mer i morgen! Vi var 29 personer på en båt som egentlig tar 240, så vi hadde god plass til å tomle rundt.

Det var veldig facinerende å se på hvalene. Noen av dem kom helt innpå båten, og sirklet rundt oss, deriblant en mor med en ett par dager gammel unge, men de var litt sjenerte... De andre hvalene gjorde heller ikke så mye ut av seg, og guiden vår mente de var litt slitne etter all vinden som hadde vært de siste dagene... men det var gøy fordet! Like før vi dro hjemover så vi en hunnhval med hele seks hanner rundt seg som alle prøvde å imponere henne. "She's a flirt" var guidens kommentar.

For de som lurer hadde jeg ihjelkokt pasta, som smakte som barnemat, til middag. Kan ikke skryte av maten på hostellet, heller ikke renholdet på toalettene. Det er ikke Fossheim standard! Men mennesken som jobber her er veldig hyggelige. Snakket med en nederlansk gutt om både ski, skøyter, Kramer og Bøkko søsknene!

Men nå tar jeg kvelden, er på tide og sove litt så jeg er opplagt til i morgen!
Vi blogges når jeg er tilbake fra Faser Island. Under følger et sneak-peak bilde av øya, og to bilder fra hvalsafarien.